Kezelési útmutató (Focke-wulf Fw-190A széria)

A Focke-wulf Fw190 – röviden fóka - egy többcélú vadászbombázó gép, amit a német légierő használt 1941 től a háború végéig. Legfőbb jellemzője a BMW csillagmotor, korának egyetlen német csillagmotoros vadászgépe. Alapfegyverzete 4db 20mm-es gépágyú+2 db 7,92mm-es géppuska, azonban ezt rengeteg variációval lehet bővíteni, bombát, rakétát vagy akár torpedót is lehet vele használni. A modellek pontos műszaki leírása a Tehnika cikkben található, amit átugrunk és az általános taktikai részre ugrunk.

A Focke-wulf Fw-190 alap fegyverzete
A fóka egyik sajátossága a szaknyelven kifejezett instabilitás, ami alatt az érthető, hogy nagyon érzékény a kormányfelületekre, gyorsan és erőteljesen reagál a kormánylapátok kitéréseire. Ugyanakkor nagy felületi terhelés jellemző a gépre (magyarán magas a géptömeg/szárnyfelület értéke), emiatt nehezen fordul, és nagyon könnyen kritikus állásszög fölé kerül a gép, és akkor már jön is a hulló falevél manőver. (magyarán dugózás lesz belőle) Ugyanakkor a nagy felületi terhelésnek van egy nagy előnye: nagy sebességnél, és relatíve kis erőkifejtéssel lehet a gépet kormányozni, vagyis, a messzerrel ellentétben a fóka 600km/h felett is nagyon jól manőverezhető marad, valószínű az egyik legmanőverezhetőbb gép, ennél a sebességnél még a csoda-spitfire–t is lefordulja, csak épp a pilóta bírja a G-erőket! Ugyanakkor, kis légellenállása miatt 350-400 km/h-ról is nagyon jól gyorsul, enyhe siklásban nagyon hamar faképnél hagyja a legtöbb gépet.
A legtöbb kezdő pilóta sajnos nem szereti a fókát, mivel mindenki, mihelyt légiharcba keveredik, automatikusan a másik 6 órájába akar kerülni, és mivel kb. úgy fordul mint egy betontégla, ezért elmarad a pl. G2-es messzernél, Lavocskinnál tapasztalt sikerélmény, sőt, általában a pilóta vesztébe kerül a fordulózás.
Szabályok:
  • A Fókával nem szabad fordulni, egyenesvonalban minél nagyobb sebességgel kell menni, ez a lényege. A fordulóban a nagy felületi terhelés miatt nagyobb állászszög kell a fordulóhoz, nagyon megnő a súrlódás, és rettentő hamar lelassul a gép, pl egy 650 km/h-ás siklás, egy túlhúzott forduló és a sebesség nem több mint 350km/h. Ha a gépünk lelassult kicsit le kell nyomni az orrát, hogy jobban gyorsuljon. Mivel gyakorlatilag minden szövetséges gép sokkal jobban fordul, így semmi értelme a forgolódásnak, csak az ellenfélnek adsz extra esélyt arra hogy a hátadba kerüljön.
  • A Fóka nagy sebességnél kiválóan manőverezik, ott ahol más gépeknek mát kezd lassú lenni a csűrő, a magassági, netalán már csak trimmel tud fordulni, illetve már kezdenek darabokra hullani - lásd régebbi orosz gépek - ott kezdi a fóka igazán elemében lenni. Az ideális sebesség 500km/h körül van, a minimális az 400km/h , ha nincs meg ez a sebesség akkor enyhe süllyedőben tudjuk ezt elérni.
  • A fóka aránylag nagy tömege miatt elég közepes emelkedésre képes, ezért sose próbáljunk emelkedni az ellenfél előtt, mint pl. egy messzerbe, ha nincs egy minimális 150-200km/h sebességelőnyük, mert könnyen utolérnek , inkább rácsapás után enyhe emelkedőben, sebességet tartva próbáljunk minél hamarabb eltávolodni az ellenféltől.
  • Ha meglep az ellenség, és közel van sose próbáljunk kifordulni előle ha nincs nagy sebesség (legalább egy 500km/h), mert mint fentebb is írtam a legtöbb gép jobban fordul és le tud lőni. Inkább enyhe siklásba kell vinni a gépet, és: - ha spitfire van a hátunkban, akkor siklás közben gyors váltott rövid fordulókba kell vinni a gépet, a gyenge fordulókészséget pótolja a hatalmas csűrési sebesség, hiába húzza a spit pilótája utánad, ha te gyorsabban tudsz irány váltani, és ha nem tapasztalt pilóta akkor pár váltott forduló után túlszalad rajtad, és eléd kerül, ahol vagy még mindig vissza akarja csűrni a gépét elődbe, aminek az lesz a következménye hogy végigsétál a négy 20mm-es előtt, vagy felhúzza a gépét. Ha a harc enyhe siklásban történik, 450-500km/h minimális tempónál , akkor te is fel tudsz utána húzni, és ha nem egy szűk loopingot csinál, akkor nagy esélye van hogy csővégre kerüljön. Ha más, jobban csűrő gép kerül mögéd, akkor a legtutibb a szégyen a futás de hasznos alapon leborítani, és kihasználni a kiváló zuhanási képességeit, a Fóka egészen 850km/h ig vihető, a D széria megy 920-is, azzal a feltétellel, hogy azért ennél a tempónál nem illik rángatni a botot, mert a létfontosságú alkatrészek lemaradnak. Mikor az ellenség kezd lemaradni, akkor lehet lassan vízszintesbe hozni a gépet, és úgy eltávolodni.
  • A fóka csapatban használatos gép, szólóban nagyon kockázatos vele menni, ideális géppárban repülésre, ahol az egyik mindig fedezi a társát. Szólóban csak úgy érdemes vele harcolni ha van minimum egy 1500-2000m –es magassági fölény vagy jó 200-300km/h –ás sebességtöbblet az ellenféllel szemben.
Vadászati taktikák:
  • Boom and zoom: Habár sokan ajánlják a boom and zoom taktikát, a fóka nemigazán ideális erre a taktikára a gyenge emelkedése miatt, egy lecsapás után sokkal több időt kell eltöltsön energiagyűjtéssel meg célrahelyezkedéssel, mint pl. egy messzer.
  • Üss és fuss: a fóka legoptimálisabb taktikája: hasonlít a boom and zoomra, de mégsem az: a légicsata színhelyére érkezünk, lehetőleg nagy sebességgel, enyhe síklásban, meglepjük az ellenfelet, rálövünk, és továbbmegyünk. A szárnysegéd ideális pozíciója kb 800-1000 méterrel a vezérgép mögött, ez arra jó, ha elhibáztuk a támadást, és az ellenség a vezér után húz, akkor pont jókor érünk oda, és könnyű céllá válik. A támadást követően nyílegyenesen továbbrepülünk, fordulás nélkül, sebességet tartva, esetleg nagyon lapos emelkedőben, és közbe ellenőrizzük, van-e követőnk még. Ha nincs követő, akkor tág fordulóban, hogy ne kopjon a sebesség visszafordulunk célt keresni. Ha követőnk van, akkor a vezér, és a szárnysegéd ellenkező irányba fordul, ezáltal sakkba tartva az ellenfelet, mert akármelyik mögé is akarna befordulni egy gép mindig mögötte lesz.
  • Szembetámadás: nem egy ajánlott taktika, főleg kezdőknek, mert hamar ütközéses halál a vége, a lényeg a biztos kéz és a jó célzás. A fóka csillagmotorja jó nagy „pajzs” és elég sokat kibír, viszont az ellenség nem biztos hogy olyan jól bírja a 4 db 20mm-est, ha jól célzunk akkor nem is kell elkerülni az ütközést mert már nincs mivel ütközni, ajánlatos picit alább csúszni a szembejövő gépnek, és úgy szembemenni vele. Jól forduló gép szembetámadása után tilos visszafordulni, ha nem sikerült a támadás.
További trükkök: Ha nem egyedül vagy, hanem társsal, és kevés a sebességed, akkor szemberepülés után meg lehet azt tenni, hogy függőleges emelkedőbe visszük a gépet, gázt levesszük és oldalkormányból függőlegesben egyenesen tartsuk a gépet, amíg magától megfordul és visszaesik, megjegyzem a magasságit nem rángatjuk, mert akkor bedugózik! Ilyen módon be lehet csapni sok jól forduló gépet, azáltal hogy a gravitáció segítségével fordulunk meg, ha jól csináljuk, és nem túl profi az ellenfél, akkor pont az ágyúink csöve elé kerül az ellenség.
Ennyi a mai fókamesékből,
Itt Ata, vége.
Fullscreen
Fullscreen
Fullscreen