Focke-Wulf Fw 190


Focke-Wulf Fw 190A-6
Kibocsátó ország: Németország
Alkalmazási terület: vadász, és alacsonytámadó csatarepülőgép
Gyártó: Focke-Wulf Flugzeugbau GmbH.
Bevetési időszak: 1941-1945
A Focke-Wulf Fw 190 volt valószínűleg az összes hadban álló felet tekintve a legjobb vadászrepülőgép a II. világháborúban, az emlékezet a Messerschmitt Bf 109 mellett mégis másodhegedűsként őrizte meg. A prototípus 1939.június 1-jén repült először. Az RLM (Birodalmi Repülésügyi Hivatal) bizalmatlansága ellenére, amely a léghűtéses csillagmotornak szólt, a BMW 139 kétsoros, 14 hengeres csillagmotorral a repülési kísérletek nagyon sikeresek voltak, így az Fw 190 lett Németország első, csillagmotorral épített, alsó szárnyas vadászgéptípusa. Noha késöbbi teljesítménye bizonyára eloszlatta az RLM minden kétségét, a típus első bevetéseit fokozott figyelemmel kísérték, így Anglia felett sem tűnt fel 1941 augusztusa elött.

Fw 190-re telepíthető (vadász)fegyverek
kódnévvel
Az első sorozat (Fw190A) már erősebb, BMW 801 kétsoros csillagmotort kapott. Az ezt követő típusok elsősorban tűzerőben fejlődtek. A következő nagyobb sorozat az Fw 190D volt, ennek a változatnak hosszabb orrában Junkers Jumo 213-as 12 hengeres V motor kapott helyet, és 1943-ban került csapatszolgálatba. A folyadékhűtéses Jumo V-motor beépítése a pilótafülke átalakítását is szükségessé tette, jóllehet a kör alakú hűtő miatt a repülőgép külső jegyeiben megőrizte a csillagmotoros formát. A szárnyak, és a függőleges vezérsík alakja megmaradt, a törzs hossza 10,30 m-re növekedett, a vízszintes vezérsík szélesebb lett. Az Fw 190D-12, és -13 alkalmas volt a légcsavarszárnyak között tüzelő, 30 mm-es MK-108 gépágyú befogadására is. Az MW 50 feltöltőkompresszor további teljesítménynövekedést eredményezett; az Fw 190D-12 legnagyobb sebessége 11 300 m-en 725 km/h. A Jumo motoros D-sorozat továbbfejlesztése a késöbbi, új típusjelű Ta 152 megalkotása volt. Ez nem azonos a Fw 190E-vel, és 190F-fel, amelyeket az A-sorozatból fejlesztettek megerősített páncélzattal az alacsonytámadásokhoz, a külső szárnygépágyúk elhagyásával. Az Fw 190G vadászbombázó-változat volt, amely a törzs alatt középen egy 500 vagy 1000 kg-os bombát hordozhatott.

Focke-Wulf Fw 190A-8
Műszaki adatok (Fw 190A-8):
Hajtómű: egy 1730 LE-s BMW 801D-2 tizennégy hengeres kétsoros csillagmotor
Fesztávolság: 10,52 m
Hossz: 8,85 m
Magasság: 3,96 m
Szerkezeti tömeg: 3180 kg
Felszállótömeg: 4430 kg
Személyzet 1 fő
Legnagyobb sebesség: 657 km/h (5920 m-en)
Szolgálati magasság: 11 400 m
Hatótávolság: 800 km
Fegyverzet: négy 20 mm-es MG 151 gépágyú és két 13 mm-es MG 131 géppuska

Focke-Wulf Fw 190D-9
Műszaki adatok (Fw 190D-9):
Hajtómű: egy 1776 LE-s Junkers Jumo 213A-1 függő 12 hengeres V motor
Fesztávolság: 10,52 m
Hossz: 10,30 m
Magasság: 3,35 m
Szerkezeti tömeg: 3490 kg
Felszállótömeg: 4350 kg
Személyzet 1 fő
Legnagyobb sebesség: 688 km/h (6600 m-en)
Szolgálati magasság: 12 000 m
Hatótávolság: 835 km
Fegyverzet: két 20 mm-es MG 151 gépágyú és két 13 mm-es MG 131 géppuska
források/további információk:
Fullscreen
Fullscreen
Fullscreen