Focke-Wulf Fw 190A-6
Kibocsátó ország: Németország Alkalmazási terület: vadász, és alacsonytámadó csatarepülőgép | Gyártó: Focke-Wulf Flugzeugbau GmbH. Bevetési időszak: 1941-1945 |
A Focke-Wulf Fw 190 volt valószínűleg az összes hadban álló felet tekintve a legjobb vadászrepülőgép a II. világháborúban, az emlékezet a Messerschmitt Bf 109 mellett mégis másodhegedűsként őrizte meg. A prototípus 1939.június 1-jén repült először. Az RLM (Birodalmi Repülésügyi Hivatal) bizalmatlansága ellenére, amely a léghűtéses csillagmotornak szólt, a BMW 139 kétsoros, 14 hengeres csillagmotorral a repülési kísérletek nagyon sikeresek voltak, így az Fw 190 lett Németország első, csillagmotorral épített, alsó szárnyas vadászgéptípusa. Noha késöbbi teljesítménye bizonyára eloszlatta az RLM minden kétségét, a típus első bevetéseit fokozott figyelemmel kísérték, így Anglia felett sem tűnt fel 1941 augusztusa elött.
Az első sorozat (Fw190A) már erősebb, BMW 801 kétsoros csillagmotort kapott. Az ezt követő típusok elsősorban tűzerőben fejlődtek. A következő nagyobb sorozat az Fw 190D volt, ennek a változatnak hosszabb orrában Junkers Jumo 213-as 12 hengeres V motor kapott helyet, és 1943-ban került csapatszolgálatba. A folyadékhűtéses Jumo V-motor beépítése a pilótafülke átalakítását is szükségessé tette, jóllehet a kör alakú hűtő miatt a repülőgép külső jegyeiben megőrizte a csillagmotoros formát. A szárnyak, és a függőleges vezérsík alakja megmaradt, a törzs hossza 10,30 m-re növekedett, a vízszintes vezérsík szélesebb lett. Az Fw 190D-12, és -13 alkalmas volt a légcsavarszárnyak között tüzelő, 30 mm-es MK-108 gépágyú befogadására is. Az MW 50 feltöltőkompresszor további teljesítménynövekedést eredményezett; az Fw 190D-12 legnagyobb sebessége 11 300 m-en 725 km/h. A Jumo motoros D-sorozat továbbfejlesztése a késöbbi, új típusjelű Ta 152 megalkotása volt. Ez nem azonos a Fw 190E-vel, és 190F-fel, amelyeket az A-sorozatból fejlesztettek megerősített páncélzattal az alacsonytámadásokhoz, a külső szárnygépágyúk elhagyásával. Az Fw 190G vadászbombázó-változat volt, amely a törzs alatt középen egy 500 vagy 1000 kg-os bombát hordozhatott.
Focke-Wulf Fw 190A-8
Műszaki adatok (Fw 190A-8):
Hajtómű: egy 1730 LE-s BMW 801D-2 tizennégy hengeres kétsoros csillagmotor Fesztávolság: 10,52 m Hossz: 8,85 m Magasság: 3,96 m Szerkezeti tömeg: 3180 kg Felszállótömeg: 4430 kg | Személyzet 1 fő Legnagyobb sebesség: 657 km/h (5920 m-en) Szolgálati magasság: 11 400 m Hatótávolság: 800 km Fegyverzet: négy 20 mm-es MG 151 gépágyú és két 13 mm-es MG 131 géppuska |
Focke-Wulf Fw 190D-9
Műszaki adatok (Fw 190D-9):
Hajtómű: egy 1776 LE-s Junkers Jumo 213A-1 függő 12 hengeres V motor Fesztávolság: 10,52 m Hossz: 10,30 m Magasság: 3,35 m Szerkezeti tömeg: 3490 kg Felszállótömeg: 4350 kg | Személyzet 1 fő Legnagyobb sebesség: 688 km/h (6600 m-en) Szolgálati magasság: 12 000 m Hatótávolság: 835 km Fegyverzet: két 20 mm-es MG 151 gépágyú és két 13 mm-es MG 131 géppuska |
források/további információk: